سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دین جوان
macromediaxtemplates for Your weblogList of Iranian Top weblogspersian Blogpersian Yahoo

نویسنده: مهرداد شایگان 

   جشن شب یلدا یک جشن کاملا زنده است و همه مسیحیان جهان این جشن را با نام جشن تولد مسیح برگزار می کنند .یلدا و مراسمی که در نخستین شب بلند زمستان و بلندترین شب سال برپا می کنند سابقه ای بسیار دراز داشته و مربوط می شود به ایزد مهر .این جشن که یکی از کهن ترین جشن های ایران باستان است در اصطلاح به آن شب چله هم می گویند .چله بزرگ از یکمین روز دی ماه جشن خرم روز تا دهم بهمن که جشن سده است به طول می انجامد و آنرا چله بزرگ می نامند به آن دلیل که شدت سرما بیشتر است آنگاه چله کوچک فرا میرسد که از دهم بهمن تا بیستم اسفند به طول می انجامد و سرما کم کم کاسته می شود .چله اول که اولین روز زمستان و یا نخستین شب آن می باشد تولد مهر و خورشید شکست ناپذیر می باشد زیرا مردم دوره های گذشته که پایه زندگیشان بر کشاورزی و چوپانی قرار داشت و در طول سال با سپری شدن فصل ها و تضاد های طبیعت خو داشتند و بر اثر تجربه و گذشت  زمان با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت حرکت و قرار  ستارگان آشنایی یافته و کارها و فعالیتشان را بر اساس آن تنظیم می کردند و بتدریج دریافتند که کوتاهترین روزها  آخرین روز پاییز یعنی سی ام آذر و بلندترین شبها شب اول زمستان است اما بلافاصله بعد از این با آغاز دی روزها بلندتر و شب ها کوتاهتر می شود .  اقوام قدیم  آریایی جشن تولد آفتاب را آغاز زمستان می گرفتند خصوصا ژرمن ها که این ماه را به خدای آفتاب نسبت می دهند و زیاد هم بی تناسب نیست چرا که آغاز زمستان مثل تولد خورشید است که از آن روز در نصف کره شمالی رو به افزایش و ارتفاع و درخشندگی می گذارد و هر روز قوی تر می شود.در این شب آتش بر می افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیاطین نابود شده و بگریزند و هم چنان که خورشید به مناسبت فروغ و گرمای کارسازش تقدس پیدا کرده بود آتش نیز همان والایی را نزد مردمان دارا شد .چون تاریکی فرا می رسید در پرتو روشنایی آتش تاریکی اهریمنی را از بین می بردند . در شب یلدا یا تولد خورشید افراد دور هم جمع می شدند و جهت رفع این نحوست آتش می افروختند و خوان ویژه مانند سفره ای که عید نوروز تهیه می کنند اما محتویات آن متفاوت است  می گستراندند و هر آنچه میوه تازه فصل که نگهداری شده بود و میوه های خشک در سفره می نهادند . این سفره جنبه دینی داشته و مقدس بود و از ایزد خورشید روشنایی و برکت می طلبیدند تا در زمستان به خوشی سر کنند . و میوه های تازه و خشک و چیزهای دیگر در سفره تمثیلی از آن بود که بهار و تابستانی پر برکت داشته باشند و همه شب را در پرتو چراغ  و نور و آتش می گذراندندتا اهریمن فرصت دژخویی و تباهی نیابد .سفره شب یلدا سفره میزد است و میزد عبارت است از میوه های تر و خشک نیز آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان لرک که از لوازم این جشن بود که به افتخار و ویژگی مهر یا خورشید برگزار می شد.در ادبیات پارسی نیز شعرا زلف یار و همچنین روزهای هجران را از حیث سیاهی و درازی بدان تشبیه می کنند

روز رویش چو بر انداخت نقاب از سر زلف           گویی از روز قیامت شب یلدا بر خاست

بر آی ای صبح مشتاقان اگر هنگام روز آمد          که بگرفت این شب یلدا ملال از پر و نیم

نظر به  روی  تو  هر  بامداد   نوروزیست            شب فراق تو هر گه که هست یلدا ایست

   امروز هم ایرانیان در سراسر جهان این جشن زیبا را در کنار یکدیگر برگزار می کنند و به خواندن شاهنامه و گرفتن فال حافظ می پردازند .شب چله بر تمامی دوستان و هم میهنان عزیز فرخنده باد .همیشه شاد باشید و اهورایی. پاینده ایران


گفتار نیک()

نویسنده: مهرداد شایگان 

     می‌دانیم که اثبات گردش زمین بدور خورشید که ناقض نظریه «زمین‌مرکزی» پیشینیان بوده، به یوهانس کپلر (سده هفدهم میلادی) منسوب است. اما پیش از او گالیله و کوپرنیک (هر دو در سده شانزدهم) به فرضیه خورشید مرکزی اعتقاد داشته، اما موفق به اثبات آن نمی‌شوند. در نتیجه افتخار اثبات ریاضی این پدیده از آنِ کپلر است. کوپرنیک در کتاب «درباره گردش افلاک آسمانی» صادقانه بیان می‌کند که تحت تأثیر افکار «ابن شاطر» قرار داشته است.

      منابع موجود ایرانی نشان‌دهنده این است که هر چند ایرانیان موفق به اثبات حرکت زمین نشده بودند (و یا دستکم منابعی در این زمینه در اختیار ما نیست)؛ اما گروهی از دانشمندان ایرانی بر چنین نظریه‌ای اعتقاد داشته‌اند که در واقع خورشید ثابت بوده و زمین بر گرد آن در چرخش است. یکی از شواهد مکتوب، کتاب «اعلاق‌النفیسه» نوشته ابن‌رسته اصفهانی (قرن سوم هجری/ نهم میلادی) است که تنها یک جلد از هفت جلد آن باقی مانده است. (این کتاب با ترجمه دکتر حسین قره‌چانلو توسط انتشارات امیرکبیر، و همچنین توسط کراچوفسکی و دیگران به زبان‌های دیگر منتشر شده است.) ابن‌رسته، هفتصد سال پیش از کوپرنیک مجموعه‌ای از نظریه‌های دانشمندان ایرانی را گرد آورده است که برخی از آنان قائل بر یک یا دو حرکت وضعی و انتقالی زمین بوده‌اند.

ادامه مطلب...

گفتار نیک()

نویسنده: بهرام اردشیریان 

10 مهر

جشن مهرگان

بر همه شما ایرانیان

فرخنده باد

جشن «مهرگان» را از دیدگاه ارجمندی می توان تا اندازه ای با جشن نوروز برابر دانست. این جشن دارای ریشه ی کهن تاریخی و استوره ای بوده و به ایزد «مهر» وابسته است و همراه با آیین ویژه ی این ایزد، از میان آریایی ها به خاور رفته و تا امپراتوری روم رخنه کرده است. جشن مهرگان در روم کهن، روز پیدایش خورشید انگاشته شده و پس از رخنه ی آیین ترسایی(مسیحیت) در اروپا، با زادروز مهر توأم گردیده است.(یشت ها، ج۱، ص ۳۹۶)

جایگاه ایزد مهر در روم باستان چنان بود که ترسایان به ناچار جشن شب چله(یلدا) -یعنی زادروز مهر- را برابر با زادروز مسیح دانستند.!

این جشن در مهرروز(روز ۱۶ ام هر ماه) از مهرماه آغاز می شود و مردم در این روز برای شادباش گویی جشن، به خانه ی خویشان و آشنایان خود رفته و همچون بیشتر جشنهای ایرانی به شادی و خوردن میوه و آجیل و شیرینی می پردازند. خوردن میوه هایی چون انار، سیب، به، عناب، انگور و برپایی سفره ی ِ ویژه ی ِ جشن مهرگان که رنگارنگ است و بر سر آن اوستا/شاهنامه/دیوان حافظ/قرآن، سرمه دان، آیینه، شمع... گذاشته می شود، مرسوم است. پوشیدن پوشاک نو با رنگهای پاییزی چون سرخ/زرد/نارنجی در این جشن شایا(شایسته) است. جشن و شادی از ۱۶ مهرماه تا ۶ روز پس از آن دنبال می شود و به گفته ی دیگر روز ۱۶ام «مهرگان کوچک» و روز ۲۱ام «مهرگان بزرگ» است.


گفتار نیک()

نویسنده: مهرداد شایگان 

 

موارد جالب توجه در این سریال

1. بسیار عامه پسند ، با آمار تماشای شاید بیش از 85% از مردم ایران

2. بسیار حساب شده برای تاثیر گذاری فرهنگی و اعتقادی برای مردم

3. استفاده از شگردهای مهندسی فرهنگی برای جهت دادن به طرز تفکر عامه مردم

4. استفاده از شگردهای گوناگون احساسی

و 5. که بسیار جالب بود و تا کنون به این صراحت از صدا و سیما ندیده بودم،

تا اکنون از هنگامی که به یاد دارم حتی نام گاتاها و اوستا را به روشنی از این رسانه ملی نشنیده بودم

تا اینکه در این سریال به شدت عامه پسند در جریان یک داستان معنوی و پزشکی و شاید اندازه ای هم احساسی ناگهان

این دو نام یعنی اوستا و گاتاها را شنیدم ، من منتظر شنیدن هر چیزی بودم غیر این دو، آخر هیچ ربط و پیوندی به موضوع داستان نداشت.

سپس هنگامی که ادامه داستان را دیدم خیالم راحت شد که،نه بابا رسانه ملی داره به همان وظیفه ملی که بر عهده اش گذاشته اند عمل میکند ، یعنی تخریب احساسات میهن دوستی و میهن پرستی یا اگر کوتاه بگویم رواج اندیشه های ضد ایرانی.

سپس کمی اندیشیدم ، دیدم بندگان خدا حق دارند آخر ترک عادت موجب مرض است.

زیرا آنها سالهاست که دارند این کار را می کنند و اگر نکنند و یا نگویند موجب شگفتی است.

اکنون کمی در مورد هجویات گفته شده در این 3ریال !!!!(( از دید من ا ریال هم نمی ارزد))

دخترک مانند فرشته ها از در هم آمیختن زبان فارسی با عربی دفاع می کند.

موجود شیطانی (( آقا الیاس ،که خدا پدر نویسنده را بیامرزد که نام جمشید،کورش،داریوش و یا سیاوش را روی او نگذاشت)) از زبان ملی و اوستایی دفاع میکند.

دخترک فرشته روی می گوید زبان فارسی با زبان عربی پر بار شده و باید زبان پویا باشد

موجود شیطانی ، آقا الیاس می گوید : گفته اند زبان و خط اوستایی جزو کامل ترینها است

فرشته روی زمین میگوید: کاملا برعکس ، این را آن کسانی می گویند که با زبان و خط عربی دشمنی دارند

آقای دکتر هم که تحت تاثیر الیاس شیطونه کمکم مغرور شده از شیطان طرفداری می کنه

اکنون یکی به این نویسنده بی سواد و جیره بگیر نیست که بگه

آخر آدم خود باخته:

اگر گفته اند خط و زبان اوستایی جزو کامل ترینها در جهان است را که ایرانی ها نگفته اند، همان هایی گفته اند که تمام زندگیشان را برای شناخت تمدن ایران گذاشته اند

اگر کسی از زبان مادری و فرهنگ کشور مادریش دفاع می کند دلیل دشمنی با کسی یا چیزی نیست.

اگر آمیخته شدن زبان فارسی با زبان عربی خوب است ، پس درآمیختن آن با دیگر زبان ها هم خوب است و موجب پویایی آن می شود و دیگر پیامک یا رایانه یا دورگو یا دور نویس نیز بی معنی است.

و

پاینده ایران و ایرانی (( از آدمهایش گرفته تا نامها ، جشنها،مراسمها و درخت و جنگل و جانورانش))

نابود باد ایران ستیزان و خود باختگان

برای آگاهی بیشتر روی من کلیک کنید


گفتار نیک()

نویسنده: مهرداد شایگان 

 بسیاری از شما جوانان ایرانی و ایراندوست نمای بالا را دیده اید؟ در مورد این حلقه چقدر می دانید؟

    در زمان ایران باستان، ایرانیان از این حلقه برای بستن پیمان با یکدیگر استفاده می کردند. دو نفر این حلقه را با دست چپ خود می گرفتند و با هم، قراری می گذاشتند تا به آن پایبند باشند. البته این نمای حلقه از جنس طلاست و در دربار پادشاهان استفاده می شد. خوشبختانه تعدادی از این حلقه در موزه ایران و دیگر موزه های جهان موجود است.

نکته مهم و جالب در مورد این حلقه این است که ثابت می کند حلقه ازدواجی که امروزه همه ی مردم جهان در هنگام عقد ازدواج بر انگشت دست چپ خود می کنند ریشه در فرهنگ کهن ایرانیان دارد.

 


گفتار نیک()

نویسنده: مهرداد شایگان 

   بسیاری از ایرانیان این آرم را دیده و با آن آشنا هستند‍، ولی با معنی و مفهوم آن آشنا نیستند.

در اینجا به نقد و تفسیر آن می پردازیم

      با آثار و مدارک گرانبهایی که در بسیاری از نقاط ایران زمین هنوز موجود است، به جرأت می توان ایرانیان را از اولین گرافیست هایی نامید که از طرح ها و نمادهایی با معنا و مفهوم گرافیک حرفه ای و مدرن امروزی بهره می بردند.

    یکی از اولین این آرم ها (به معنای امروزی) نماد (Fravahar) یا آرم زرتشتیان می باشد. در اینجا به نقد و تفسیر این آرم می پردازیم:

 

·                     نیمه بالایی این موجود یک انسان است؛ پیرمردی به معنای پخته بودن، تجربه، کهن، راست قامت و پیر معلم.

·                     جهت نگاه پیرمرد به سمت راست است (اگر به طور معمول بالا را «شمال» فرض کنیم، سمت راست «خاور» می شود) جایی که خورشید طلوع می کند و منبع نور و روشنایی و دانش است؛ پشت به سوی تاریکی و نادانی.

·                     دست راستش را به معنای عبادت و دعا به سمت آسمان بلند کرده.

·                     در دست چپش حلقه عهد با اهورامزدا قرار دارد و نشان موظف بودن به پیمان با خداست. (در قدیم زمانی که دو نفر با هم پیمانی می بستند، این حلقه را با دست چپ خود می گرفتند؛ کاری که امروزه همه جهانیان در هنگام عقد ازدواج حلقه یی را بر انگشت دست چپ خود می کنند).

·                     وجود دو بال به معنای پرواز به سوی آسمان و صعود به قله های مینوی است. بال به معنای نیروهای مثبت است که اگر انسان از آنها بهره بگیرد می تواند صعود کند.

·                     هر بال از سه ردیف پر تشکیل شده که درجه بندی نکات مثبت است: هومت – هوخت – هورشت (پندار نیک – گفتار نیک – کردار نیک). با این نکات مثبت است که انسان می تواند به اوج برسد.

·                     حلقه میان تنه به معنای کره خاکی (ایرانیان آن زمان به گرد بودن کره زمین واقف بودند) و گردش روزگار است؛ و همچنین یک دوره عمر انسان که می بایست طی شود.

·                     دم این پرنده نیز از سه ردیف پَر تشکیل شده که درجه بندی نکات منفی است: دژمت – دژوخت – دژورشت (پندار بد – گفتار بد – کردار بد). انسان با نکات منفی به دنیا می آید، ولی یک انسان الگو می بایست تمامی نیرو های منفی را مهار کرده و تحت کنترل خود بگیرد تا همانند یک دم پرنده برای پرواز از آنها استفاده کند (یک پرنده بدون دم نمی تواند پرواز کند!).

·                     دو نوار دو طرف نماد به معنای دو نیروی سپنتا مینو (مثبت) و انگره مینو (منفی) که همواره انسان با این دو قطب به دنیا می آید و میان این دو قطب درگیر است.


گفتار نیک()

<      1   2      
لیست همه یادداشت های این وبلاگ
پیرهریشت
مراسم نوروزی
هفت سین
موسیقی زرتشت
به نام اهورا مزدا
[عناوین آرشیوشده]

فهرست
289431 :همه بازدیدها
7 :بازدید امروز
30 :بازدید دیروز
درباره خودم
دین جوان
مدیر وبلاگ : مهرداد شایگان[44]
نویسندگان وبلاگ :
بهرام اردشیریان[16]
سیمین فرزین
سیمین فرزین[10]
ویستا[4]
باربد آرین[2]

لوگوی خودم
دین جوان
لوگوی دوستان







لینک دوستان
تخت جمشید
پاسارگاد
تاریخچه ایران
اندیشه زرتشت و ایرانی
آذرپاد
ایران نامه
تاریخ ایران باستان
وطن یعنی نژاد پاک زرتشت
میترا
تارنگار خبری زرتشتیان ایران
اسفندگان
عکس های بازیگران سریال یوسف .جومونگ و...
صفحات اختصاص?
آوای آشنا

پهرست موضوعی نوشته ها
آدم . اَنگرَه مَینو . اهورامزدا . ایاسرم گاه . برابری شب و روز . بهدین . بهشت . پارسی . پیته شهم گاه . جهنم . حوا . دینیا ونگهویا . روح القدس . زرتشتی . زرتشتیان . سپَنتامَینو . گاتها . گاهان بار . گل . گهنبار . مزدا . مزدیسنا . مزدیسنی . میدیارم گاه . میدیوزرم گاه . میدیوشهم گاه . همس پت میدیم گاه .
بایگانی نوشته ها
سال 3747 زرتشتی
سال 3746 زرتشتی
سال 3745 زرتشتی
اشتراک