• وبلاگ : دين جوان
  • يادداشت : سپندار مذگان
  • نظرات : 0 خصوصي ، 13 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + عماد 

    اينک زمين را مي‌ستاييم؛
    زميني که ما را در بر گرفته است.
    اي اََهوره‌مَزدا !
    زنان را مي­ستاييم.
    زناني را که از آن ِتو به شمار آيند
    و از بهترين اَشَه برخوردارند، مي‌ستاييم.
    اوستا - يسنا 38 - بند 1

    روز پنجم هرماه و ماه دوازدهم هر سال «اسفند» يا «سپندارمذ» نام دارد. اين واژه که در اوستايي «سْپِنْتَه‌آرمَئيتي»(Spenta-Armaiti) مي­باشد و نام چهارمين امشاسپند است، از دو بخش «سپنته»(Spenta) يا «سپند» به مانک پاک و مقدس و «آرمئيتي»(Armaiti) به مانک فروتني و بردباري تشکيل شده است و مانک اين دو با هم فروتني ِپاک و مقدس است. اين واژه در پهلوي «سپندارمت»(SpandArmat) و در فارسي «سپندارمذ» و «اسفندارمذ» و «اسفند» شده است.
    امشاسپند سپندارمذ، نگهبان و ايزدبانوي زمين ِسرسبز و نشاني از باروري و زايش است. جشن «سپندارمذگان» يا «اسفندگان»، روز گراميداشت زنان در ايران باستان بوده و اين روز به نام «مرد‌گيران» يا «مژدگيران» يا «مزدگيران» (=هديه گرفتن از مردان) نيز در ادبيات فارسي بكار رفته است.
    يکي ديگر از نام­هاي اين جشن نيز، جشن «برزگران» يا «برزيگران» است که به مناسبت نقش مهم برزگران و کشاورزان در سبز کردن زمين و باروري زمين بوده­است.
    به بيان ابوريحان بيروني، «اسفندارمذ» ايزد موکل بر زمين و ايزد حامي و نگاهبان زنان شوهر دوست و پارسا و درست­کار بوده. به همين مناسبت اين روز، عيد زنان به شمار مي­رفت. مردم به جهت گراميداشت، به آنان هديه داده و بخشش مي­کردند. زنان نه تنها از هدايا و دهش­هايي برخوردار مي­شدند، بلکه به نوعي در اين روز فرمانروايي مي­کردند و مردان بايد که از آنان فرمان مي­بردند.
    گرديزي در کتاب زين­الاخبار نيز درباره­ي واژه­ي «مردگيران» اشاره کرده ­است که از اين جهت اين جشن را مردگيران مي­گفتند که زنان به اختيار خويش و با آزادي، شوي و مرد زندگي خود را برمي­گزيدند.
    هنوز نيز در برخي از گوشه­هاي ايران زمين مانند اصفهان، پهله، ري و ديگر شهرهاي ناحيه­ي مرکز و غرب ايران، مراسم جشن اسفندگان همچون گذشته برگزار مي­شود، در اين روز بانوان لباس و کفش نو مي­پوشند، زناني که مهربان، پاکدامن، پرهيزگار و پارسا بوده­اند و در زندگي زناشويي خود فرزندان نيک را به جامعه تحويل داده­اند مورد تشويق قرار مي­گيرند و از مردهاي خود پيش­کش­هايي دريافت مي­کنند. آن­ها در اين روز از کارهاي هميشگي خود در خانه و زندگي معاف شده و مردان و پسران وظايف جاري زنانه را در خانه به عهده مي­گيرند.

    zan_04.jpg